REO har klaget over DONG's og Vindstøds markedsføring

DONG, nu Ørsted, garanterede i sommeren 2017 i breve til kunderne, at de nu leverer 100 % grøn strøm fra DONGs havvindmøller. Da dette er forkert, klagede REO i dagbladet Politiken, 31.10.17, og da DONG svarede undvigende, har vi nu, 4.12.17 sendt klage over markedsføringen til Forbrugerombudsmanden. 

NB!. Ørsted har nu (marts 2018) ændret formuleringen, som nu lyder:

"Vores danske havmøller producerer hvert år mere grøn strøm end du og resten af vores privatkunder bruger. Det er den ene grund til, at vi kan give en garanti for, at dit forbrug er dækket af grøn strøm".

REO: Det er lidt mindre forkert end før, men ordene "dækkes af grøn strøm" er stadig en manipulation, da mange kunder vil tro, at deres strøm altid er grøn strøm!

Problemet er jo, at strømmen ikke kan gemmes, så der er perioder, hvor strømmen ikke kommer fra vindmøllerne, og derfor ikke kan "dække" kundernes forbrug. - Så vi forventer, at Ørsted tvinges til at bruge en mere sandfærdig formulering.

Vindstød sælger også vindmøllestrøm!

Også el-selskabet Vindstød (se Vindstød.dk) skriver: "Du køber altid 100 % el fra danske vindmøller". 

REO har i 2017 opfordret Vindstød til at oplyse, at strømmen naturligvis IKKE kommer fra vindmøller, når det ikke blæser. 

Vindstød skriver nu: "Som kunde hos Vindstød.dk modtager du altid strøm i din stikkontakt, uanset om det blæser eller ej." - Så her skriver de indirekte, at kunderne naturligvis får strømmen fra andre kilder, når det ikke blæser. - Der er derfor modstrid i oplysningerne, så Vindstøds kunder kan selv vælge, hvad de tror på!

Vindstød oplyser os om, at deres formulering opfylder gældende regler for korrekt markedsføring. Til dette kan vi kun svare, at hvis det er korrekt, vil vi arbejde på at få ændret reglerne. Og faktisk har Forbrugerombudsmanden meldt tilbage, at de arbejder på nye regler for korrekt markedsføring.

Det sidste nye er, at DR1's KONTANT den 7/3-2018 bragte udsendelsen "Dyr strøm i forklædning". Her afslørede DR's Jakob Illeborg, at både NVE/SEAS og Ørsted prøver at lokke kunderne til at købe "100% strøm fra vindmøller". For åben skærm erkendte de, at deres oplysninger er vildledende. - Hverken REO's klage over DONG til Forbrugerombudsmanden - eller Vindstøds markedsføring blev nævnt i udsendelsen.

Se mere i Medlemsinfo.

Læs REO's klage til Forbrugerombudsmanden her

Forenings-information

REO

Kulsvierparken 71
2800 Lyngby

tlf-ikon  21 25 54 20

mail-ikon  info@reo.dk

REO arbejder for en nuanceret energidebat, hvor kernekraft vurderes på lige fod med andre energikilder ud fra samfundsøkonomiske og miljømæssige hensyn.​